Modern; Latince “modo” ve “modernus” kelimelerinden türetilen bir kavramdır ve “şu an”, “hemen şimdi” anlamlarına gelmektedir. Modern olmak “geçmiş”e karşı bir tepkiydi. Modern toplum bu bakımdan kendisini “zaman” kavramı üzerine konumlandırmıştır. Değişen, ilerleyen, yeniye yönelen (Vattimo’dan aktaran Gültekin, 2019: 345) mekân uzamından bağımsız ancak zaman uzamına bağlı olan bir toplum yapısını ifade etmektedir. ‘’Doğa üzerinden edindiği bilgi aracılığıyla zamanı büzerek ve mekândan bağımsızlaşarak ileriye atılan, doğayı ve kendisini dönüştüren bir toplum. Bu müdahaleyi gerekli kılan aklın bizzat kendisiydi: Kendisini zaman ve mekânın üstünde konumlandıran rasyonel ve özgürleşimci insan algısı. Toplumsal anlamda modernlik, kendisini döngüsel/istikrarlı tarih/toplum anlayışı karşısında, insan/birey odaklı aklın egemenliğinde, sürekli yenilenen ve ilerleyen bir anlam yüklenmiştir” (Gültekin,2019:345). Yeni medya kavramı çok değil 2000’li yılların başında ortaya çıkmış bir kavramdır. Manovich’ten Gittelman’a kadar birçok kuramcı yeni medya diğer bir adıyla anlık medya üzerinde teoriler üretmiştir. Bu durum iletişim teknolojileri ve yeni medya arasındaki bağ ilişkisinin sorunsallaştırması olarak geçmektedir. Ancak bu sorunsalda aranan özellik neyin olduğu değil hangi aracın niteliğinin öne çıkarıldığı sorunsalının gündeme getirilmesidir. Yeni veya eski arasında yapılabilecek tüm göndermeler, belirli bir zaman sonra geçerliliğini yitirecektir ayrıca daha sonra üretilen her yığılgan iletişim teknolojisi ürünü yeni sıfatını kaybedecektir (Altunay, 2015: 411). Tarihsel süreçte yaşanan bu toplumsal revizyonlar (yenilenme aşamaları) teknoloji ile yoğurulmuşsa ve onun içinde çözümlenmeye başlasa da salt etken teknoloji değildir. En nihayetinde tüm kitle iletişim araçları bir tözden hareketle aracılanmış kitle iletişim aracı haline dönüşmektedir.

KAYNAKLAR

Altunay, Alper (2013), Çağımızın Görsel İletişim Ortamı Olarak Yeni Medya, Hareketli Görüntünün Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.

Gültekin, Metin(2019),Sosyal Medya ya da Anlık İletişimin Sosyolojisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

BENZer yazılar